15 en 16-11-2014 Oldtimerbeurs Autotron

Terug naar album overzicht

Oldtimerbeurs in het Autotron


Tijdens het weekend van 15 en 16 november was BMW Klassiek weer aanwezig op de Najaars Oldtimerbeurs in het Autotron. Afgelopen jaar lag de nadruk op de jaren zeventig en showden we BMW’s van de eerste generatie 3, 5, 6 en 7-serie.

Om de bezoekers dit jaar wat zicht te bieden op de range aan modellen van onze leden, was de stand nu het thema “Van Dixi tot Z1” meegegeven. Deze modellen vertegenwoordigen nu ongeveer de jongste en de oudste BMW’s binnen BMW Klassiek. Uit de tussenliggende periode stamde de unieke AFM van Günther Bechem. Deze werd in eerste instantie begin jaren vijftig opgebouwd vanuit een BMW 328 (1938), en is enkele jaren geleden volledig gereconstrueerd. De AFM was beschikbaar gesteld door Kranz Oldtimerservice uit Straelen (D). Over deze auto publiceerden we in ons clubblad “Van Dixi tot Barockengel” van april dit jaar een reportage.
De beursorganisatie had ons een mooie plek toebedeeld op het restauratieplein in de Expodome. Op de stand voerden we “benzinegesprekken” met gelijkgestemde bezoekers, ontvingen leden en deden mooie nieuwe contacten op. De auto’s trokken aardig bekijks. Nogal wat bezoekers vertelden ons voor het eerst “live” een BMW Z1 te zien.

Veel publiek trokken de demonstraties plaatwerken van de firma Classic Concepts uit Willich (D), het bedrijf dat ook het koetswerk van de blikvanger op onze stand, de AFM, had vervaardigd. Classic Concepts toonde nog meer demo’s, onder meer een tank van een klassieke BMW Motorfiets en een motorkap voor een vooroorlogse BMW 328.

Classic Concepts bleek ook te hebben gewerkt aan de reconstructie van het koetswerk van de Maserati 250F waarmee Juan Manuel Fangio in 1957 voor de vijfde en laatste keer wereldkampioen Formule I werd. Tijdens de Goodwood Revival Meeting in Zuid-Engeland, afgelopen september, reed deze auto nog demonstratierondjes op snelheid, samen met nog 15 andere 250F’s.

Een rondje over de beurs bevestigde ook nu weer het zeer gevarieerde en vaak charmante aanbod. Modelletjes van de Maserati 250F van Fangio, met de kenmerkende gele band om de neus, bleken in meerdere uitvoeringen op de beurs voorradig. Meest opvallende BMW was een maagdelijke 316i (E30) Baur TC cabrio die bij de eerste eigenaresse slechts 8.200 kilometer in 24 jaar had verzameld. De auto bleek aan het eind van het beursweekend te zijn verkocht. Een BMW E30 in een dergelijke nieuwstaat is vandaag de dag uiterst zeldzaam. Het zou prachtig zijn als de nieuwe eigenaar de leden van BMW Klassiek bij gelegenheid nog eens een blik op de auto zou gunnen!


Laatst toegevoegde foto's

meer foto's