15-04-2023: Hunsrück Tour

Terug naar album overzicht

In het weekend van 13 t/m 16 april heeft een aantal leden van BMW Klassiek genoten van een prachtige tour vanuit Reinsfeld. Het weekend was voortreffelijk voorbereid door Daan Pont en Chris Rens.

Kort verslag van de Hunzrücktour 2023, door John Holtvluwer

Een XXL weekend vrij met mooie vooruitzichten, de Hunzrücktour editie 2023.

De heenreis volledig benut
Op vrijdag 14 april was de afspraak om het 3 BMW’s gezamenlijk op te rijden richting Reinsveld. Om 09:00 uur hadden we afgesproken bij Stipt in Best.  Na hier de auto’s en het pand gezien te hebben gingen we van start om vlak voor Luik de eerste stop te maken en kort daarna de snelweg te verlaten en helemaal binnendoor via Luxembourg naar Reinsveld te rijden. In Vianden werd ook nog even gestopt  om te lunchen en het kasteel vanuit het dal te aanschouwen. Via kleine weggetjes kwamen we aan bij het hotel waar al een aantal leden was. De rest kwam voor het diner binnen druppelen.

De dag van de tourrit
De avond ervoor hadden Chris en Daan al het 1 en ander toegelicht voor de rit die aan de hand van  een fantastisch routeboek zou worden gereden volgens  het “pijltje bolletje systeem”.  Allerlei foto’s erbij voor het wedstrijdelement.  We kregen een “overlevingspakket” mee met een wicky drankje en Wilhelmina Pepermunten.  Vooraf was aangegeven dat er op een locatie in de route je door water moest, maar geen nood, want de ondergrond was hard.  De leenauto van BMW Dealer Dusseldorp was er ook goed doorheen gekomen. Dit was niet de minste trouwens, een BMW M440i. In het begin van de rit moest iedereen zijn draai even vinden. Er gingen BMW’s rechts af en rechtdoor die eigenlijk linksaf hadden moeten gaan. Maar al snel zat toch iedereen op het goede spoor om naar het eerste fotomoment te rijden bij een vliegtuigmuseum voor een fotosessie. En daarna weer door.

Coole Piet met zijn 2002 Turbo
Vol goede moed gingen we op pad. Een mooi lint van BMW’s door het Duitse Land. Bij de Bosweg aangekomen stuurden we het bos in waar bosarbeiders ons verbaasd aankeken. Daar begon de doorgang door het “water”.  Een blubberspoor van tientalen meters lang met hobbels en geulen. Dat het wat te heftig was bleek wel toen Piet Molenaar, die een auto voor me zat, na het ergste stuk stilstond en toen ging de kap omhoog. Van de 2002 Turbo was de voorspoiler doormidden gebroken en er lag een oliespoor op de bosweg. De slang van de oliekoeler had een knauw gekregen.  Piet stapte uit, keek ernaar, deed zijn kofferbak open, en er kwam een pompkrik uit de kofferbak tevoorschijn. Piet deed zijn overal aan, legde een plaat op de grond en zette zijn gereedschap naast het voorwiel.  Kortom na een 40 minuten reed de 2002 Turbo weer. Vanaf nu is Piet voor mij: “Coole Piet”.

We vervolgden onze weg over kleine paadjes langs de wijnranken om bij Weinhaus Rauen in Detzem aan te komen. Hier werden flessen, bij sommige leden dozen, in de kofferbak geschoven. Een mooie onderbreking. Kort daarna kwamen we aan op de lunchlocatie van Landal parken. Herkenbaar, want  hier waren wij met Stan en Huub 7 jaar geleden ook geweest.

Boze Blokkeer Boer in een VW Bus
Vooraf was al aangegeven dat wij over weggetjes zouden rijden waar het officieel niet mocht.  Dit was verder geen probleem……….tenzij je met een rits BMW’s langs een boerderij komt waar normaal geen kip komt. Een boze boer spuwde vuur uit zijn ogen en versperde met zijn VW Bus de weg, om daarna te verdwijnen in zijn boerenschuur.  De boerin liep ook op het erf en keek zo zuur dat het erop leek dat we moesten keren. Gelukkig stapte ze even later in de VW bus en maakte de weg vrij.

Terugreis via met een bezoek aan het Cylinderhaus
Sommige leden vertrokken vanuit het hotel om rechtstreeks naar Nederland te rijden. Wij hadden ervoor gekozen op nog een bezoek aan het nieuwe automuseum “het Cylinderhaus” te Bernkastel Kues te brengen.

Zeker aan aanrader. Vele Duitse merken en een superleuke aankleding met oude winkeltjes, brommers, en andere automobilia.  Na het museum zijn we naar Limburg gereden om het af te sluiten met een lekkere ijscoupe bij onze favoriete ijssalon Clevers in Grubbenvorst.

Toen we naar de auto liepen stonden er mensen omheen. Ik dacht dat zijn liefhebbers. Wat bleek? Er was een poes onder de motorkap gekropen en die lag lekker tegen te warme blok aan van de 323i. Na deze bevrijd te hebben konden we naar huis vertekken.

We kunnen wel stellen dat iedereen een superweekend heeft gehad dankzij de voortreffelijke organisatie van Chris en Daan.  Super Toll !!!